A marketing alapjai, a marketing lényege

marketing mix

A marketing alapjai, a marketing lényege

A marketing sok esetben sok ember számára érthetetlen vagy félreértelmezik, ezért úgy gondoljuk, hogy mindenképpen fontos róla írni kicsit bővebben.

Nézzük először a jelentését, ha angolról magyarra fordítjuk. A ’market’ piacot, az ’ing’-gel megtoldva pedig piacolást, vásározást, piaci adásvételt jelent. A marketing jelentése alapján azt mondhatjuk, hogy a piac áll a központban és szűkebb értelemben véve az ott zajló események, eladások, vételek. A piac szereplői a fogyasztók, vásárlók, eladók, értékesítők, felhasználók, webshoposok kérdés, hogy éppen milyen szemszögből nézzük mindezt. A lényeg az, hogy a fogyasztó áll a középpontban és az eladók azért vannak, hogy a fogyasztók igényeit kielégítsék. Természetesen mindkét fél elégedettsége cél, hogy a vásárló megkaphassa, amire vágyik, az eladó pedig nyereségre tehet ezáltal szert pénz vagy más érték formájában.

Ha a piac oldaláról közelítjük meg a marketinget, s így vezetjük le Philip Kotler féle 4 alapvető területet, amiből áll a marketing, akkor azok a következőképpen zajlanak. Vegyük az igazi értelemben vett piacot, ahol zöldséget-gyümölcsöt tudunk vásárolni bármelyik árusítótól!

A 4P (Product, Price, Place, Promotion) alkotja a marketinget termék esetében (szolgáltatásnál ugyanis ez kiegészül további 3-mal):

  • az árusító zöldségei, gyümölcsei, amiket el kíván adni,
  • a gyümölcsökért, zöldségekért kért ár,
  • weboldal képei,
  • az árusító asztala, helye, standja, ahol el kívánja adni a zöldségeket, gyümölcsöket,
  • az árusító marketingkommunikációja, ahogy, amilyen módon eladja a vevőnek.

Az árusítónak, eladónak tisztában kell lennie a portékájával, hogyan termesztették, milyen zöldsége, gyümölcse van a standján, tudnia kell azt is, hogy éppen melyiket érdemes kivinnie a piacra. Például télen az áfonya nem idénygyümölcs, így annak nemcsak az ára lesz magas, de feltételezhetően nem akkor szeretnének eltenni lekvárnak valót a vevők, vásárlók, hanem nyáron. A keresett gyümölcsöket, zöldségeket fogják a vevők is kutatni. Természetesen, ha valamelyik eladó ki akar tűnni a termékeivel a többi árus közül, mert sejti, hogy lesz olyan vevő, aki télen is visz áfonyát, akkor már előnyhöz tud jutni a többiekkel szemben.

A termékei árát az eladónak úgy kell meghatároznia, hogy megfigyeli a közelében lévők árait, belekalkulál minden költséget, ami előfordulhat (stand költségei, termékek romlásának költsége, útiköltség, munkabér stb.), majd azon az áron adja el a termékeit. Biztos, hogy árverseny fog fellépni, de minden eladónak tudnia kell és számolnia kell azzal, hogy mi az a minimum, ami alá semmiképpen sem tud menni, mert nem éri meg a termékét azon az áron eladni. Az árusítás lényege ugyanis a nyereség és nem a folyamatos veszteség. A fogyasztó igényei is igencsak fontosak.

A hely, ahol a zöldségeket árulja az árusító az is meghatározhatja a fogyasztó választását, hogy melyik bizonyos eladótól veszi meg a terméket. Hiszen mindenki a szépre vágyik, kellemes környezetre, ahol látszik, hogy melyik zöldség milyen, ahol tiszta a láda, amiben a termék található, szépen el van rendezve az asztal stb. Gondolhatunk itt a terítőre, tisztaságra, rendezettségre, arra a bizonyos dologra, amit nevezhetünk első benyomásnak is.

S nem utolsó sorban a marketing egyik meghatározó eleme a marketingkommunikáció, amely alapján dönthet a vásárló az adott eladó mellett vagy ellen. Ebben az esetben nem kell nagy dolgokra gondolni, az eladó kommunikációjára csupán, ahogyan elad. Nézzünk pár példát és gondolkodjon el! Ön melyiket választaná a következők közül?

  • zamatos sárgabarack vagy
  • sárgabarack
  • 10 % kedvezménnyel 50 Ft/kg alma vagy
  • 50 Ft/kg alma
  • tiszta, nem poros zöldségek vagy
  • poros, földes zöldségek
  • Segíthetek valamiben, mit szeretne főzni? (kérdezi az eladó) vagy
  • Kér valamit? Nem érek rá egész nap!  (förmed rá a vevőre az eladó)
  • mosolygós, vidám, kedves eladó vagy
  • mogorva, búskomor eladó
  • nem várakoztatja meg, gyorsan, pontosan szolgálja ki a vevőt vagy
  • még megeszi az utolsó falat reggelijét, üldögél egy kicsit, lassan szolgálja ki a vásárlót

Mindenki a saját stílusának, szemléletmódjának megfelelőt fogja választani a piacon az eladók közül, de nem szabad elfelejteni, hogy a vevő, a fogyasztó dönt, az eladó felkínálja a lehetőséget. A kínálaton van a cég, vállalkozás esetében a nagyobb hangsúly. Mit tud adni a vevőnek, ami miatt őt választja? Miben más, mint a többi eladó? Így érdemes átgondolni a marketing fogalmát, ugyanakkor nem téveszthetjük össze az értékesítéssel, ugyanis a kettő ugyan szorosan összefügg, de véleményünk szerint különböző. A marketing ugyanis az értékesítés módszere, a hogyan kérdés maga.