Mi is az a „gamifikáció”?

Mi is az a „gamifikáció”?

Honnan származik ez a szó?

A gamifikáció az angol „game”, azaz „játék” szóból ered, tehát összességében “játékosságnak” is nevezhetnénk. Ezt a kifejezést legelőször Nick Pelling (szoftverfejlesztő) használta 2002-ben, azonban csak 2008-ban kezdett el ez szélesebb körben elterjedni. Kezdetben ugyan csak az informatika területein belül használták, mára azonban kinőtte magát és tudatosan alkalmazzák az üzleti életben, a marketing világában, az oktatásban, egészségügyben, kulturális területeken, munkahelyi környezetben sőt, még a tudományok körében is.

Milyen felismerések vezettek idáig?

Ma már szinte minden hazai lakásban van legalább egy darab számítógép, laptop, tablet vagy okostelefon. Az is megszokottá vált már, hogy a szülők a pici csemetéjük kezébe adják ezeket az eszközöket, hiszen nyilvánvalóan leköti a gyermekeket.  Amit egy gyerek ilyenkor átél, azt más néven „flow-hatás”-nak nevezzük, vagyis az adott tevékenység tökéletes áramlatélményt nyújt az egyén számára, ezen kívül a játék örömén túl sikerélményekhez is vezet.

Dr. Fromann Richárd (szociológus) is abból a szemmel látható tényből indult ki, hogy az ember szeret játszani. Korai gyermekkorunkat kizárólag játékkal töltjük, játszva ismerjük meg a környezetünkben lévő dolgokat, személyeket, játszva tanulunk meg beszélni is, mert a játékoknak van egyfajta ösztönző mechanizmusa. A gamifikáció bevezetése az egészségügyben rendkívül kedvezően hathatna az egészséges életmódunkra, fizikai mozgáskultúránkra, lelki megbetegedéseinkre, fóbiáink leküzdésére és egyéb diszfunkciós mentális állapotainkra egyaránt.

Gamifikáció a marketingben

A marketing egyik legfontosabb eleme a piackutatás. Az emberek ma már ritkán állnak meg, ha valamilyen marketing céllal szólítják le őket az utcán, azonban az internetes felületen felbukkanó és játékra invitáló popup ablak felkeltheti számtalan ember érdeklődését, mivel a nyeremény (vagy élmény) miatt szívesen játszanak. A marketingben tevékenykedők számára pedig a szakemberré válás útján a képzések során lehet az intenzív fejlődéshez hozzájárulni.

Összefoglaló

Összességében elmondható, hogy a most felnövekvő (és az internetet készségszinten használó) generáció társadalomban való tökéletes működéséhez már elengedhetetlen a játékosságon alapuló motiváció. A gamifikáció ugyanis egyfajta belső motivációt hoz létre az újdonságok iránt, mivel ösztönösen szeretjük a játékélményekből származó kalandokat, kreativitási lehetőségeket és a bennük rejlő kisebb-nagyobb sikereket.

TIPP

Hozzunk létre olyan mobilos játék applikációkat, amelyek szórakoztatnak, lekötnek, ugyanakkor igazodjanak az arculatunk hangulatához és a promóciónk céljaihoz! Az alkalmazás során ugyanis meglehetősen sok információt adhatunk a felhasználóknak és kaphatunk róluk vagy az érdeklődési körükről. Egy jól felépített marketing tervvel pedig a felhasználókat már bele is helyezhetjük az értékesítési tölcsérünkbe.