A kérdéslista, ami segít körülírni a buyer persona-t

A kérdéslista, ami segít körülírni a buyer persona-t

Marketingesként, cégvezetőként biztosan hallottad már a buyer persona kifejezést, ami gyakorlatilag a célcsoportodat írja le – egy kicsit másként. A meghatározás lényege, hogy végig kell menned egy kérdéssoron, az ezekre adott válaszok alapján pedig megszületik Könyvelő Kata, Informatikus István vagy Menedzser Máté.

 

Miért érdemes buyer persona-ban gondolkodnod?

Elég nehéz úgy eladni a terméket vagy szolgáltatást, ha nem tudod pontosan, ki venné meg. E nélkül ugyanis nem tudod, melyik marketingeszköz lesz hatékony. Lehet, hogy a trendek szerint a Facebook hirdetés értékesít a legjobban, de ha a terméked a nyugdíjasokat célozza, akkor ezzel valószínűleg a nullához fognak közelíteni az eredményeid – a helyi újságban való megjelenéssel viszont tarolhatsz.

Röviden a rosszul körülírt buyer persona égeti a marketingre fordított pénzt, míg ha jól meghatározod, akkor igazi aranybányává válhatnak a hirdetéseid.

 

Ezt jelenti a kifejezés

A buyer persona egy kitalált személy, aki az ideális piacodról nyújt képet. Nemcsak az átlagos jövedelmi helyzetét vagy az iskolai végzettségét határozza meg, hanem részletekbe menően elemzi például a viselkedését és a médiafogyasztási szokásait.

A nagyvállalatoknál régóta bevett gyakorlatként alkalmazták, ebből a világból szivárgott be szép lassan a KKV szektorba. Elsősorban azért alkalmazzák, mert egyre nagyobb teret hódít az online kereskedelem – ami a lehető legpontosabb célzást teszi szükségessé. (A Facebook is ezt támogatja, gondolj csak bele, milyen pontosan célozhatod a hirdetéseidet.)

 

Hogyan fogj hozzá a meghatározásnak?

Először távolról közelíts, amikor hozzálátsz a feladatnak. Kezdj az általános információkkal: B2B vagy B2C piacra készül a terméked? Ha utóbbira, akkor az emberek maguknak vásárolják vagy ajándékba?

Innen léphetsz a következő szintre (vagyis a fiktív személy körülírására):

  •         Hol él? – Egy községben élő kisebb eséllyel vásárol budapesti színházbérletet, mint aki a fővárosban lakik.
  •         Hány éves? – Egy nagymama már nem keres terhes vitamint.
  •         Férfi vagy nő? – Azért fontos, mert eltérő szempontok szerint hoznak döntést. Például a nők általában szín ó, a férfiak viszont márka alapján döntenek egy autó mellett.
  •         Mi tartozik az érdeklődési körébe? (És mi az, amivel szemben elutasító magatartás jellemzi?)
  •         Milyen az iskolai végzettsége?
  •         Milyen területen dolgozik? – Akit hidegen hagy a marketing, biztosan nem fog jegyet venni egy ezzel kapcsolatos szakmai konferenciára.
  •         Mennyi a havi jövedelme?
  •         Mi a kapcsolati státusza? – A jegyben járók tökéletes célpontjai az esküvői helyszíneknek, rendezvényszervezőknek.
  •         Milyen nyelveken beszél? – Ha nem beszél angolul, de a hirdetésedben említesz egy-két idegen szót, nem fogja érteni.
  •         Milyen weboldalakat látogat gyakran? – Receptes oldalakat vagy van egy kedvenc jogi blogja?
  •         Mi a motivációja a vásárlásnál? – Jutalmazás, alapvető szükségletek kielégítése vagy másoknak szerez vele örömet?
  •         Milyen félelmei vannak a vásárlással kapcsolatban? – Tart attól, hogy összetörik a szállítás során, nem érkezik meg vagy nem fog működni a megrendelt termék?

Emlékezz arra, hogy nem kell minden kérdésre választ adnod, és az is lehet, hogy egy terméked szempontjából relevánsabb kérdés jut eszedbe.

TIPP

Ha már jelen vagy egy online felületen, akkor használd a Google Analytics Audience Reports vagy Facebook Insight funkciókat, amelyekkel néhány alapvető információhoz juthatsz.

Abban az esetben, ha egy meglévő piacra akarsz belépni, akkor vedd alapul a szűk értelemben vett versenytársaidat. Erre használhatod például a SimilarWeb-et, amely elemzi a konkurensek forgalmát.

Tetszett a cikk? Oszd meg vagy írd meg véleményed ezzel kapcsolatban, fűzz a témához egyéb infót!