A marketing egyenlő az értékesítéssel?

A marketing egyenlő az értékesítéssel?

Egy tévéreklám vagy plakát csak akkor tekinthető sikeresnek, ha eladásokat generál? És mi a helyzet a Facebook posztokkal, blogokkal vagy hírlevelekkel? A marketing és az értékesítés fogalmát sokan összemossák, pedig a kettő között jelentős különbség van, ráadásul a marketingtevékenységnek nem mindig az eladás a célja.

 

Van, amikor bizalmat építünk

Most a marketing két részterületének kiemelésével szeretnénk rámutatni, hogy ez a tevékenység nem merül ki a „vedd meg a termékemet” koncepciónál. Az egyik ilyen a PR, aminek az elsődleges szerepe a bizalomépítés a márka vagy a cég felé.

Ugyanez a helyzet a gerillamarketing akciókkal, a médiában való megjelenéssel (nem hirdetés formájában). Sőt, a PR része a cégben dolgozók felé irányuló bizalomépítésnek is, aminek célja a lojalitás kialakítása – értékesítésről tehát szó sincs. Arról nem is beszélve (és ezt nagyon komolyan vesszük), hogy a PR nem Marketing. (Sokan ezt megcáfolhatják, de mi így vélekedünk róla.)

Emlékszel például a Dove Real beauty kampányára?

Itt a középpontban nem a termékek álltak, hanem a nők, akik állandóan a hibákat keresik magukon. A kampány keretében több reklámfilmet készítettek és mindegyiknek önálló üzenete volt. Ebben a néhány percben egyetlen Dove termék sem jelent meg (csak a logó).

Kíváncsi vagy a videókra? A kedvenceinket megnézheted itt, itt és itt.

 

Lehet a cél a figyelemfelhívás

A másik terület, amit kiemelünk, a nonbusiness marketing, ahova olyan témák tartoznak, mint a zöldmarketing, a társadalmi felelősségvállalás (mondjuk ez is a PR-hez kapcsolódik), illetve az önkéntesség. Az elsődleges cél mindegyiknél a figyelemfelhívás – persze az ok eltérő.

A WWF plakátok például a globális problémákat helyezik a középpontba, a társadalmi célú reklámokban pedig megjelenhet a biztonsági öv fontossága vagy a dohányzás negatív hatásai.

 

Az eladásnál fontosabb lehet a brandépítés

Meg kell említenünk a marketingnek azt az irányát, amely hazánkban még kibontakozási fázisban van. Ez a tartalommarketing. Egy blog, egy edukációs célból megírt hírlevél vagy videósorozat jó eséllyel nem mutat azonnali eredményt. (A tartalommarketing is PR a maga nemében, hiszen a fogyasztó felé kommunikál és nem az a célja főként, hogy eladja az adott terméket, szolgáltatást, hanem inkább edukálja az olvasót és élményt nyújtson, információkat közöljön a cikk által, hogy a vásárló megfelelő döntést hozhasson.)

Viszont egy személyi edzőnél például az ilyen tartalmak segítik alátámasztani a szakmai hitelességet. Valószínűleg nagyon sok olyan ember lesz a tartalmak fogyasztói között, akik végül nem lesznek ügyfelek. A nagy számok törvénye miatt azonban hosszabb távon emelkedni fog a vendégek száma.

 

+ TIPP

Ha a cégeddel hosszú távra tervezel, akkor helyezz nagyobb hangsúlyt a bizalomépítésre és ne akarj minden marketingtevékenységeddel eladásokat generálni. Ha egy erős márkát építesz ki, akkor az értékesítés volumene is meg fog ugrani és ez a tendencia nem csak egy meghatározott időszakra lesz érvényes, mint pl. egy árakciónál.

Tetszett a cikk? Oszd meg vagy írd meg véleményed ezzel kapcsolatban, fűzz a témánkhoz plusz infót!